top of page
Writer's picturemachinthe

ချုပ်နှောင်မှုများကို ဆန့်ကျင့်၍ စနစ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသော ကွန်မြူနစ်ဝါဒီဆီသို့! အဆုံးပိုင်း

Simoun Magsalin (စီမုန်း မာဂ်စာလင်း) မူရင်းရေးသားပြီး မခြင်္သေ့ ဘာသာပြန်သည်။ မူရင်းဆောင်းပါးကို “လူမုန်းများ” မဂ္ဂဇင်းတွင် ၂၀၂၂ ခုနှစ် မတ်လ ၂၈ ရက်တွင် ထုတ်ပြန်ခဲ့ပြီး မကြာမီတွင် ဇိုင်းအသွင်ကို zines and agitprop section တွင် ဖတ်ရှုနိူင်ပါလိမ့်မည်။


Simoun Magsalin သည် လူမှုဂေဟ၊ စနစ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်း၊ ဆိုရှယ်လစ်သဘောတရား၊ မင်းမဲ့ဝါဒီနှင့် ကွန်မြူနစ်ဝါဒီဆိုင်ရာများကို စာဖတ်သူဖြစ်သည်။ သူသည် ပိုကောင်းသော ကမ္ဘာတစ်ခုကို အိမ်မက်မက်သူဖြစ်ပြီး စနစ်များ ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်းကို လက်ကိုင်သော ဖိလစ်ပိုင်နိူင်ငံ အခြေစိုက်အစုအဖွဲ့တစ်ခု ဖြစ်တဲ့ ABOLISYON ကို တည်ထောင်သူများအနက် တစ်ဦးဖြစ်သည့်အပြင် မော်ကွန်းပြုစုသူနှင့် ဒစ်ဂျစ်တယ် စာကြည့်တိုက်မှူးတစ်ဦး ဖြစ်သည်။


ဘာသာပြန် စကားချီး


၁။ မြန်မာစာဖတ်နှုန်းနှင့် သင့်တော်စေရန် စာပိုဒ်ခွဲရာနေရာများကို မူရင်းစာမှ ပြုပြင်ပြောင်းလဲထားသည်။


၂။ ဤဆောင်းပါးတွင် အရေးကြီးသော ဝေါဟာရများကို အောက်တွင် ဖော်ပြထားရှိသည်။ အချို့သော ဝေါဟာရများသည် မြန်မာဘာသာစကားတွင် အသစ်ဖြစ်ကောင်းဖြစ်နေသောကြောင့် ဘာသာပြန်အနေနှင့် စာလုံးအသစ်များကို သင့်တော်သလို တီထွင်ဘာသာပြန်ထားသည်။ အမှားအယွင်းများ ပါရှိလျှင် စာဖတ်သူကို ကြိုတင်တောင်းပန်ပါသည်။


၁) Carcerality - ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှု သဘောတရား

၂) Incarceration - ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခြင်း

၃) Carceral logic - ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှု အတွေးအခေါ်အယူအဆ

၄) Policing - ထိန်းကွပ်ခြင်း

၅) Abolition - စနစ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်း

၆) Abolitionism - စနစ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်းသဘောတရား


အပိုင်း (၁) ကို တွင် ဖတ်ပါ။

အပိုင်း (၂) ကို တွင် ဖတ်ပါ။


၃။ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခံများ၏ မိမိကိုယ်ကို ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်း


ဒါဆို ဘာလုပ်ကြမှာလဲ ဆိုတဲ့ မေးခွန်းကို မေးဖို့ ကျန်နေသေးတယ်။


Prison Research Education Action Project (ထောင်သုတေသန ပညာရေး လုပ်ငန်းစဥ် စီမံကိန်း) ကို အကျယ်တဝင့် ကိုးကားရရင်တော့


Frederick Douglass (ဖရက်ဒရစ် ဒေါက်ဂလပ်စ်) တွေ့ကြုံခဲ့သလိုပဲ အာဏာရဲ့ အရင်းခံဟာ ကျွန်တွေရဲ့ သခင်မှာပဲ ရပ်တန့်နေတာမဟုတ်ဘဲ ကျွန်ပြုခံတွေမှာပါ ရှိနေတာပဲ–ကျွန်ပြုခံဘဝကို ငြင်းဆိုပိုင်ခွင့်ရှိတဲ့ဆိုတာ သတိမူပြီးနောက်မှာပေါ့။ အဲ့ဒီလိုပဲ ထောင်တွေရဲ့ အာဏာဟာ ထောင်မှူးတွေမှာပဲ ရှိနေတာမဟုတ်ဘဲ အကျဥ်းခံဘဝ လည်ပတ်နေအောင် လက်ခံသဘောတူပြီး ပူးပေါင်းပါဝင်ထားတဲ့ ထောင်သားတွေမှာပါ ရှိနေတယ်ဆိုတာ ပုန်ကန်နေတဲ့ ထောင်သားတွေကလည်း ထောက်ပြပြီးဖြစ်တယ်။ အဲ့ဒီ လက်ခံသဘောတူ ပူးပေါင်းပါဝင်မှုကို ရုပ်သိမ်းလိုက်တာနဲ့ ‌ထောင်တွေ လည်မပတ်နိူင်တော့ဘူး။ နံရံတွေရဲ့ အပြင်က ငါတို့တွေကပါ ထောင်တွေကို လက်ခံသဘောတူ ပူးပေါင်းပါဝင်နေပါတယ်ဆိုတာကို သတိပြုမိဖို့ လိုတယ်။ (ထောင်တွေအစား-စနစ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူများ လက်စွဲ)


အဲ့ဒီလိုပဲ အောက်ခြေလုပ်သားတွေကလည်း အရင်းရှင်စနစ် ဆက်လက်ပြီး အဓွန့်ရှည်လည်ပတ်နေနိူင်အောင် လက်ခံသဘောတူထားပေးကြတယ်။ Proletarios Revolucionarios (တော်လှန်ရေး အောက်ခြေလုပ်သား) က “အောက်ခြေလုပ်သားများ၏ မိမိကိုယ်ကို ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်းဖြင့် အရင်းရှင်ကမ္ဘာ၏အဆုံး” (The Self-Abolition of the Proletariat As the End of the Capitalist World) မှာ ထောက်ပြထားသလိုပဲ အောက်ခြေလုပ်သားဟာ အရင်းအမြစ် (capital) ရဲ့ လူတန်းစားတစ်ခုဖြစ်ပြီး အောက်ခြေလုပ်သားပြုခြင်း အဓွန့်ရှည်ဖို့အတွက် အောက်ခြေလုပ်သားဆိုတာ ရှိမှ ဖြစ်မယ်။


ထောင်နဲ့ ရဲတွေကို ပုံသဏ္ဍာန်သာ ပြောင်းလဲချင်သူတွေက ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို ဆက်ပြီး အားပေးအားမြှောက်ပြုသလို အိမ်ခန်းငှားတာတွေ၊ လခစားအလုပ်တွေဟာလည်း အောက်ခြေလုပ်သားပြုခြင်းကို ဆက်လက်အားပေးနေတယ်။

ကွန်မြူနစ် ပြန်လည်အသက်သွင်းဖို့အတွက် အောက်ခြေလုပ်သားပြုခြင်းနဲ့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အတူတူ ဖျက်ဆီးရမယ်။


တစ်ချိန်တည်းမှာပဲ လက်ဝဲတွေရဲ့ စိတ်ဝိညဥ်ထဲမှာ စွဲကပ်နေသေးတဲ့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အားပေးတဲ့ ကွန်မြူနစ်ဝါဒီကိုလည်း စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူတွေက အမြဲတစေ စိန်ခေါ်နေနိူင်ရမယ်။

အမေရိကန်ပြည်ထောင်စုလို့ ခေါ်တဲ့ နိူင်ငံမှာ စနစ်ကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်လို့ မှတ်ယူလို့ ရနိူင်တဲ့၊ ကျွန်တော်တို့နဲ့ အတူတကွ ခရီးသွားနေကြသူတွေလို့ ယူဆလို့ ရကောင်းရနိူင်တဲ့ လူမည်းရာဒီကယ် ထုံးတမ်းတွေထဲမှာတောင်မှ စနစ်ကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်ဝါဒီဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာ တိတိကျကျ မဖော်ပြနိူင်တဲ့ အလေ့အထတွေ ရှိနေသေးတယ်။ ဒီလို မရှင်းလင်းတဲ့ စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်တွေဟာ အမေရိကန်ရဲ့ အဓိကနေရာကို ခြေကုပ်ယူထားဆဲဖြစ်တဲ့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အားပေးတဲ့ ကွန်မြူနစ်ဝါဒီကို ကောင်းကောင်းစိန်ခေါ်နိူင်တဲ့ နေရာကို ရထားတယ်။


ဖိလစ်ပိုင်မှာတော့ ငါတို့လို စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူတွေက စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးဖို့ တိုက်တွန်းလာကြပေမဲ့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခြင်းသဘောတရားဟာ မောင်ဝ်ဝါဒ၊ နိူင်ငံတော်ဆိုင်ရာ ဒီမိုကရေစီ (National Democratic)၊ ဆိုရှယ်ဒီမိုကရှက် (Social Democratic) နဲ့ တသီးပုဂ္ဂလ လက်ဝဲတွေကြားမှာ ပျံ့နှံနေတုန်းပဲ။


ငါတို့ဟာ ကွန်မြူနစ်တွေအတွက် စနစ်ကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူတွေ ဖြစ်သင့်ပြီး စနစ်ကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူတွေအတွက် ကွန်မြူနစ်ဖြစ်ရမယ်။ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခြင်းသဘောတရားတွေကို တိုက်ခိုက်၊ မင်းမဲ့ဝါဒကို ဖြန့်၊ ကွန်မြူနစ်ဝါဒီနဲ့ အသက်ရှင်ကြ။


ဒါပေမဲ့ NPA လိုရဲတွေကို သေနတ်နဲ့ပစ်တာမျိုး၊ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို ချွတ်ချပြီး လွတ်မြောက်ခွင့်ပေးလိုက်တာမျိုး ဒါမှမဟုတ် လူမည်း အသက်ပြန်သွင်းသူတွေ လုပ်သလို ရဲစခန်းတွေကို မီးရှို့တာမျိုးလို ငါတို့ရဲ့ အယူအဆကို ဖြန့်တာနဲ့တင် မလုံလောက်သေးဘူး။


ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခြင်းသဘောတရားနဲ့ အရင်းအမြစ်ဟာ ဆက်ပြီး ကြီးစိုးနေဆဲကာလမှာ လှောင်ချိုင့်တွေထဲက သားကောင်တွေကို လွှတ်ပေးပြီး အန္တရာယ်ကို ပိုမိုကောင်းမွန်စွာ ကိုင်တွယ်ဖြေရှင်းနိူင်တဲ့ လွတ်မြောက်ခွင့်ပေးစနစ်တွေကို ထူထောင်ရင်း ငါတို့က စနစ်တွေကို ဆက်လက်ဖြိုချဖျက်ဆီးဖို့ ရုန်းကန်ကြရမှာပဲ။ ဒါပေမဲ့ စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်ဝါဒဆိုတာ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခြင်းသဘောတရားနဲ့ အရင်းအမြစ်ကို လုံးဝဥဿုံ ဖျက်ဆီးတာကို ဆိုလိုတယ်။ ငါတို့က Bakunin ပြောခဲ့တဲ့ ဟုတ်တယ် ဖျက်ဆီးခြင်းကလည်း တီထွင်ခြင်းအတွက် လှုံ့ဆော်မှုတစ်ခုပဲ ဖြစ်တယ်၊ ဒါပေမဲ့ ဖျက်ဆီးခြင်းနဲ့တင် ရပ်လို့ မရဘူးဆိုတာကို သဘောတူတယ်။


Gilles Dauvé အကြံပြုသလိုပဲ


တကယ်တမ်း မေးခွန်းထုတ်ရမှာက ဘယ်သူ့ဆီမှာ သေနတ်တွေရှိလဲ ဆိုတာမဟုတ်ဘူး၊ သေနတ်တွေနဲ့ လူတွေက ဘာလုပ်လဲဆိုတဲ့ မေးခွန်းပဲ။ လက်နက်ကိုင် အောက်ခြေလုပ်သား တစ်သောင်း တစ်သိန်းက သူတို့မှာရှိတဲ့ ကမ္ဘာကြီးကို ပြောင်းလဲနိူင်စွမ်းတွေအပေါ်မှာ သူတို့ရဲ့ ယုံကြည်ချက်တွေကို မထားထားရင် ဘာ အဓိပ္ပါယ်မှ မရှိဘူး။ ဒီလိုမှမဟုတ်ရင် နောက်နေ့၊ နောက်လ၊ နောက်နှစ်တွေမှာ သူတို့ ရင်းနှီးကျွမ်းဝင်ပြီးသားဖြစ်တဲ့ အာဏာရှင်တွေက‌ သူတို့လက်ထဲက သေနတ်တွေကို ပြန်လုယူသွားကြမှာပဲ

(“အသက်ပြန်သွင်းမှုတွေ သေသွားတဲ့အခါ”)


အဲ့ဒါကြောင့် အသက်ပြန်သွင်းမှုတွေနဲ့တင် မလုံလောက်ဘူး။ NPA တွေက ရဲကို သေနတ်နဲ့ ပစ်သတ်ပေမဲ့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်ခြင်းသဘောတရားကို သေနတ်နဲ့ ပစ်သူက ဆက်လက်ကိုင်ထားနေသေးရင် အသက်ပြန်သွင်းမှုကနေ ဘာတီထွင်မှုမှ ရမလာဘဲ အဲ့ဒီ အသက်ပြန်သွင်းမှုက သေသွားမှာပဲ။ နောက်ဆုံးမှာတော့ CPP-NPA မောင်ဝ်ဝါဒီတွေကလည်း ဂေါ် ရီလာစစ်ပွဲတွေကို တိုက်နေတာ နှစ်ဆယ်စုနှစ်ချီနေပါပြီ။ ဒါပေမဲ့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုသဘောတရားတွေက ဂေါ်ရီလာစစ်မျက်နှာပြင်တွေမှာရော ဘူဇွာတွေရဲ့ အာဏာစခန်းတွေမှာပါ ထိပ်ဆုံးက နေရာယူနေတုန်းပဲ။ NPA က ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုနဲ့ ရဲစနစ်တွေရဲ့ တရားဝင်ဖြစ်မြောက်မှုတွေကို မေးခွန်းထုတ်ရမဲ့အစား အဲ့ဒီစနစ်တွေကို ပြန်လည်မွေးမြူပေးနေတယ်။


ဘာလိုအပ်နေသလဲဆိုတော့ အရင်က ပုံမှန်အတိုင်းဖြစ်နေတာတွေ (status quo ante) ကို ပြန်တွန်းပို့နိူင်တဲ့၊ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေနဲ့ ထောင်တွေကို ပြန် မတည်ဆောက်နိူင်တော့တဲ့ အသက်သွင်းမှုတွေကို အကြမ်းဖျင်းပုံ‌ဖော်ဖို့ပဲ။ အဲ့ဒါကလည်း ပြန်လည်အသက်သွင်းသူတွေက အခုထက်ထိ မအောင်မြင်သေးရတဲ့ အကြောင်းရင်းခံပဲ။ သူတို့ရဲ့ ဖြစ်နိူင်ချေက နှိပ်စက်ညှင်းပန်းစရာကောင်းလောက်အောင် ကပ်သီးလေးပဲ လိုတော့တယ်။


Minneapolis (မီနီယာပိုလိစ်) က တတိယရဲစခန်းကို မီးရှို့တဲ့ ကိစ္စလိုမျိုး ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှု လောဂျစ်ကို လုံးဝ အမြစ်ဖြတ်လိူက်နိူင်ပြီး နိူင်ငံရဲ့ အားအင်တွေက နောက်ပြန်ဆုတ်သွားရတဲ့ အချိန်တွေ ရှိခဲ့ပေမဲ့ နောက်မှာတော့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေက အရင်လိုပဲ ပိုနေမြဲ ကျားနေမြဲ ပြန်ဖြစ်သွားပြန်တယ်။


အဲ့ဒီလိုအချိန်တွေက စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးခြင်းတွေ အကောင်အထည်ပေါ်လာတဲ့အချိန်တွေ ဖြစ်ပေမဲ့ အဲ့ဒီအချိန်တွေမှာ နောက်ပြန်လှည့်လို့မရတော့အောင် ‌‌ရွှေ့ရမဲ့အကွက်တွေကို မလုပ်ဖြစ်ခဲ့ကြဘူး။ ဒါပေမဲ့ ရှင်းတာတစ်ခုက စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ခြေလှမ်းတွေမနင်းရင် ကွန်မြူနစ် အသက်ပြန်သွင်းဖို့ ကြိုးစားကြသူတွေက ဘူဇွာအတန်းအစားတစ်ခုကို ပြန်တည်ဆောက်ဖြစ်ဖို့ အန္တရာယ်ရှိတယ်။


နီပေါက နီပေါ မောင်ဝ်ဝါဒီတွေက ဘုရင်ရဲ့ ပါဝါကို နှိမ်နင်းလိုက်တဲ့ ဥပမာကိုပဲ ကြည့်ပါ။ တော်ဝင်ဘုရင်ရဲ့ ရဲတွေရဲ့ လောင်းရိပ်အောက်ကနေ မောင်ဝ် ရဲအသစ်က နေရာယူလိုက်တယ်။ အဲ့လိုလုပ်လိုက်ခြင်းအားဖြင့် အရည်အသွေးအသစ်တစ်ခုနဲ့ ပေါ်ပေါက်လာနိူင်တဲ့ လူ့အဖွဲ့အစည်းတစ်ခုရဲ့ ဖြစ်နိူင်ချေဟာ အသတ်ခံလိုက်ရပြီး ဘူဇွာလူ့အဖွဲ့အစည်းတစ်ခုဟာ နီပေါမှာ ပြန်ပေါ်ပေါက်လာတယ်။ အဲ့ဒီအဖွဲ့အစည်းမှာ မောင်ဝ်ဝါဒီတွေက နာမည်ခံတွေအနေနဲ့သာ အုပ်စိုးကြတော့တယ်။ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အားပေးတဲ့ ဖိလစ်ပိုင် ကွန်မြူနစ်ပါတီရဲ့ လက်ထဲမှာစာ ဒီအတိုင်းဆက်ထားရင် အဲ့ဒီကံကြမ္မာကလည်း “ဖိလစ်ပိုင် တော်လှန်ရေး” အပေါ်ကို ကျရောက်လာနိူင်တယ်။


နောက်ဆုံးမှာတော့ တော်လှန်ရေးတစ်ခုဟာ ဘယ် ကွန်မြူနစ်ပါတီကမှ ဦးဆောင်ပေးလို့ မရသလို၊ ဘယ် စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူတစ်အုပ်စု၊ ကွန်မြူနစ်တစ်အုပ်စု (ဒါမှမဟုတ်) မင်းမဲ့သမားတစ်အုပ်စုကမှ ဦးဆောင်ပေးလို့ မရဘူး။ တော်လှန်ရေးက အောက်ခြေလုပ်သားတွေက မိမိကိုယ်တိုင် သူတို့ကို အောက်ခြေလုပ်သားပြုထားတဲ့ ကမ္ဘာကို ပြန်လည်တိုက်ခိုက်မှသာ ရမယ်။ ဒီဟာက ရဲတွေ၊ ထောင်တွေကို တိုက်ခိုက်တာကိုလည်း ပြောချင်တာပဲ။


ဒီလိုတွေးကြည့်ရင်တော့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အားပေးတဲ့ “ကွန်မြူနစ်ဝါဒီ” ဆိုတာ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အားပေးတဲ့ အရင်းရှင်စနစ်ရဲ့ အကြွေစေ့ဟိုဘက်မျက်နှာတစ်ဖက်ခြမ်းပဲ။ ဘာလို့လဲဆိုတော့ ထိန်းချုပ်ချုပ်နှောင်မှုတွေကို အားပေးတဲ့ “ကွန်မြူနစ်ဝါဒီ”ဟာ ဘူဇွာလူ့အဖွဲ့အစည်းတစ်ခုကို ပြန်တည်ဆောက်ဖို့အတွက်သက်သက်သာ ဖြစ်တယ်။


စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်ဝါဒီဆိုတာ လက်ရှိအခြေအနေတွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးရမဲ့ အလုပ်ကို သတိမူမိတဲ့ ကွန်မြူနစ်ဝါဒီပဲ။ စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်သမားတွေက သူတို့ကိုယ်ကိုယ်တိုင်ရဲ့ လူတန်းစားကို ဖြိုချဖျက်ဆီးရမယ်ဆိုတာ သဘောပေါက်ပြီး အောက်ခြေလုပ်သားပြုတဲ့ ဘယ်အရာကိုမဆို – အထူးသဖြင့် ရဲတွေ – ကို ပြန်တိုက်ခိုက်ရမယ်ဆိုတာ သဘောပေါက်တယ်။ စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးတဲ့ ကွန်မြူနစ်သမားတွေဟာ အောက်ခြေလုပ်သားပြု လူ့အဖွဲ့အစည်းရဲ့ အကျဥ်းသားတွေပဲ ဖြစ်ပြီး အဲ့ဒီထောင်ကို ချနင်းဖို့ အဆင့်သင့်ပဲ။ ဒါက စနစ်တွေကို ဖြိုချဖျက်ဆီးသူတွေ ဦးတည်ကြတဲ့ ကွန်မြူနစ်ပြန်လည်အသက်သွင်းခြင်းပဲ။


ငါတို့ရဲ့ ရဲဘော် Alfredo M. Bonanno ပြောခဲ့တာ ချက်ကျလက်ကျပဲ။


ရဲဘော်တို့ မြန်မြန်ဆန်ဆန်လုပ်ကြ၊ ရဲတွေ၊ တရားသူကြီးတွေ၊ သူဌေးတွေကို သေနတ်နဲ့ ပစ်၊။ ရဲအသစ်က မင်းတို့ကို မပိတ်ပင်ခင် အခုလုပ်ကြ။
မြန်မြန်ဆန်ဆန် ငြင်းဆိုကြ၊ ဖိနှပ်မှုအသစ်တွေက ငြင်းဆိုတာက အဓိပ္ပါယ်မရှိဘူး၊ ရူးနှမ်းတယ်၊ စိတ်ရောဂါဆေးရုံတွေဆီကိုသာ သွားသင့်တယ်လို့ ငါတို့ကို မဖြောင်းဖျခင်။
အရင်းအမြစ်ဆိုတာကို အတွေးအခေါ် အယူအဆအသစ်တစ်ခုက စင်ပေါ်တင် မရှိခိုးခင် မြန်မြန်ဆန်ဆန် တိုက်ခိုက်ကြ။
ဆရာကြီး သဘာကြီးတစ်ယောက်ကနေ “အလုပ်လုပ်မှ လွတ်လပ်မယ်”လို့ မပြောခင် မြန်မြန်ဆန်ဆန် အလုပ်ဆိုတာကို ငြင်းဆိုကြ။
ဆော့ကစားကြဖို့ မြန်မြန်ဆန်ဆန်လုပ်ကြ။ မင်းတို့ ကိုယ်ကို လက်နက်တပ်ဆင်ဖို့ မြန်မြန်ဆန်ဆန် လုပ်ကြ။

(လက်နက်တပ်ဆင်ထားသော ပျော်ရွှင်မှု)


ပြီး။


ပုံ - ၂၀၂၀ ခုနှစ်တွင် အမေရိကန်နိူင်ငံ Minnesota ပြည်နယ်၌ လူမည်းအမျိုးသား George Floyd သည် ရဲများ၏လက်တွင် မတရားအသတ်ခံလိုက်ရပြီးနောက် Minneapolis ရဲစခန်းကို ဆန္ဒပြသူများ ဝင်ရောက်မီးရှို့ဖျက်ဆီးစဥ်တွေ့ရသော “တရားမှုမရှိပါက ငြိမ်းချမ်းမှုလည်း မရှိ” (No Justice No Peace) ဆိုသော အုတ်နံရံပေါ်က ဂရပ်ဖတီစာသားကို မီးတောက်များကြားက တွေ့ရစဥ်


ပုံကို National Geographic မှ ဓါတ်ပုံသတင်းထောက် David Guttenfelder ၏ဆောင်းပါးမှ ကူးယူဖော်ပြပါသည်


ဘာသာပြန်မှတ်ချက်များ


၁။ ဤအပိုင်းတွင် အဓိကကျသော အချက်သည် ဖိနှိပ်မှုစနစ်များဆီမှ လွတ်မြောက်ရန် စစ်မှန်သော တော်လှန်‌ရေးဆိုသည်မှာ လူတန်းစားပြုခံထားရသောသူများ (အထူးသဖြင့် အောက်ခြေလုပ်သားအနေနှင့် ပြုကျင့်ခံထားရသောလူတန်းစားများ)က ၄င်းတို့ကို လူတန်းစားပြုကျင့်ထားခြင်းကို မိမိကိုယ်ကို သ‌ဘောပေါက်ပြီး တန်ပြန်တိုက်ခိုက်ပြီး ၄င်းတို့ကို ဖိနှိပ်ထားသော၊ လူတန်းစားပြုကျင့်ထားသော စနစ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးမှသာလျှင် စစ်မှန်သော တော်လှန်ရေးအောင်မြင်မည်၊ မြောက်မည်ဆိုသော အချက်ပင် ဖြစ်သည်။ ဤအချက်နှင့် ပတ်သက်ပြီး ကျွန်မ ထပ်ဆင်ခြင်မိသည်မှာ လူ့အဖွဲ့အစည်းများတွင် လူတန်းစားဆိုသော အချက်ကို ဆန်းစစ်မှုမရှိဘဲ ဒီအတိုင်းသာ ယူဆထားကြခြင်းသည် ပြဿနာ၏ အရင်းခံဖြစ်နေသည် ဆိုသည်ပင်။ ဥပမာ - ကျွန်မတို့ မြန်မာနိူင်ငံ ရိုးရာဓလေ့ ဘာသာရေး ကိုးကွယ်မှုများအရ ကျွန်မတို့သည် ဆင်းဆင်းရဲရဲ ချို့ချို့တဲ့တဲ့ နေထိုင်ရပါက မိမိ၏ အတိတ်ကံမကောင်း၍ဆိုပြီး ကံကို ပုံချကာ လက်ရှိဘဝတွင် မိမိကို ဆင်းရဲသား၊ အလုပ်သမားလူတန်းစားပြုကျင့်ထားသော စနစ်များကို သေချာမမြင်နိူင်ကြပေ။ ထိုကဲ့သို့ ပြဿနာဇစ်မြစ်ကို သေချာမမြင်အောင် ဖုံးကွယ်ထားသော ရိုးရာဓလေ့စနစ်များသည်လည်း ရဲနှင့် ထောင်ကဲ့သို့သော ကျွန်မတို့ကို ခန္ဓာကိုယ်နှင့် ထိန်းချုပ်မထားသော်လည်း စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာနှင့် ထိန်းချုပ်ထားသော စနစ်များပင်သည်လား ကျွန်မ မေးခွန်းထုတ်မိသည်။


ထို့အပြင် မိမိကို ဖိနှိပ်ထားသော စနစ်များကို အနည်းအကျဥ်းသတိထားမိလာသော လူတန်းစား (ဥပမာ - စာရေးသူအာဘော်အရ ဖိလစ်ပိုင် ကွန်မြူနစ်ပါတီဝင်များနှင့် အခြားသော တက်ကြွလှုပ်ရှားသူများ) သည်လည်း ၄င်းတို့ကို လေဘယ်တပ်ထားသော ဖြစ်တည်မှုလေဘယ်များကို ဖြိုချဖျက်ဆီးရန် ကြိုးစားရမည့်အစား ထိုလေဘယ်များအပေါ်ကိုသာ လိုက်ပြီး ရုန်းကန်မှု၊ တော်လှန်မှု ခေါင်းစဥ်တပ်နေကြခြင်းပင်။ ဥပမာ - မိန်းမဖြစ်တည်မှုလေဘယ်နှင့် မွေးဖွားလာသောလူတစ်ယောက်အနေနှင့် ၄င်းကို ဖိနှိပ်ထားသော၊ ချုပ်နှောင်ထားသော မိန်းမဖြစ်ခြင်းလေဘယ်မှ ၄င်းကို မိန်းမပြုကျင့်ထားသည် (making a woman) ကို သတိမူမိရမည့်အစား ဤမိန်းမဖြစ်ခြင်းကို အရှိအတိုင်းသာ ယူလိုက်ခြင်းပင်ဖြစ်သည်။ ထို့အတူပင် အခြားသော လူမျိုး၊ ဂျန်ဒါအစရှိသော ဖြစ်တည်မှုလေဘယ်များကိုလည်း ကျွန်မတို့ ဤကဲ့သို့ စဥ်းစားကြည့်၍ ရမည်လား။ အမှန်တွင် မိန်းမဖြစ်ခြင်း၊ လူမည်းဖြစ်ခြင်း၊ မွတ်စလင်ဖြစ်ခြင်း အစရှိသော ဖြစ်တည်မှုလေဘယ်များသည် ကျွန်မအမြင်တွင် လူတန်းစားပြုကျင့်ခံရခြင်းများသာဖြစ်သည်။ မိန်းမဖြစ်ခြင်းဆိုသည်မှာ ဇီဝ‌ဗေဒါအရဟု ထင်ကောင်းထင်ကြသော်လည်း သားအိမ်ရှိသောသူကို မိန်းမအဖြစ် သတ်မှတ်လိုက်သည်မှာ ကနဦးတွင် ခြေခြေမြစ်မြစ်မရှိဘဲ ကြုံသလို ဆုံးဖြတ်ချက်ချလိုက်သော မိန်းမ လူတန်းစားတစ်ရပ်ကို တီထွင်ထားခြင်း ဖြစ်သည်။ အကယ်၍ ဂျန်ဒါများကို ဆုံးဖြတ်ချက်ချစဥ်ကနဦးကာလတွင် လိင်တံပါသော ခန္ဓာကို မိန်းမဟု ခေါ်ဝေါ်ခဲ့ပါက ဤအချိန်တွင် မိန်းမဆိုသည်မှာ လိင်တံပါသူ ဖြစ်ကောင်းဖြစ်နေနိူင်သည်။ လူမျိုးဆိုသည်မှာလည်း ထို့အတူပင်။ ထိုလေဘယ်များကြောင့် စနစ်တကျ ဖိနှိပ်မှုများရှိနေသည်မှာ မှန်သော်လည်း ထိုစနစ်များကိုသာ အမှန်တကယ် ဖြိုချဖျက်ဆီးချင်ပါက စနစ်များက တီထွင်ထားသော လေဘယ်များထက် ကျော်လွန်ပြီး ကျွန်မတို့ကိုယ် ကျွန်မ မြင်ယောင်တတ်ရန် အရေးကြီးသည်။


ထိုကဲ့သို့ ဖြစ်တည်မှုလေဘယ်များအတွက်သာ တိုက်ခိုက်နေကြသော တော်လှန်ရေးဆိုသည်မှာ စာရေးသူထောက်ပြထားသကဲ့သို့ မိမိကိုယ်ကို လူတန်းစားပြုကျင့်ခံထားရခြင်းကို လက်ဆုပ်လက်ကိုင် မထိမိနေသော၊ မုန့်လုံးစက္ကူသာကပ်နေသော တော်လှန်ရေး၊ တက်ကြွလှုပ်ရှားရေးတစ်ခုအနေနဲ့သာ ရပ်တန့်နေပေလိမ့်မည်။ ထိုကဲ့သို့ ရပ်တန့်နေပါက မည်ကဲ့သို့ ရာဒီကယ်ဖြစ်ပါသည် ခေါင်းစဥ်တပ်ထားသော တော်လှန်ရေးများသည် အမှန်တကယ် ရာဒီကယ် (အမြစ်ဖြတ် မြေလှန်) ဖြစ်နေမှာ မဟုတ်သည်ကို ကျွန်မ ဆင်ခြင်မိသည်။




Comentários


bottom of page